jormas: Minun on lapsena peloteltu ainakin kahdella asialla. Ehkä tätä kirjoittaessa muistan muitakin. Ne kaksi ovat Jehovan todistajat ja torakat. Vieläkin, lähes kuusikymppisenä kammoan niitä. Vaikka en tiedä mitä pahaa ne minulle tai ylipäätään ihmislile tekevät. Varsinkaan jehovat. Vaikka itseäni tunnustavana kristittynä pidänkin, en ymmärrä miksi jehovat ovat vääräuskoisia, mutta juutalaiset eivät. Vai olenko väärässä? Silti olen kuullut, että juutalaisille meidän Vapahtajamme ei ole Hän, vaan Hän on vasta tulossa. Joskus.
Miksi pohdin tätä Thaimaassa? Pohdin siksi, että täällä on joka puolella temppeleita ja jumalten huoneita, myös kristittyjen ylläpitämiä. SItten melkein joka kadun väliltä löytyy yksi tai ueampia pahojen henkien "nukkekoteja", joihin laitetaan päivittäin ravintoa, että huonot henget pysyisivät tyytyväisinä ja jättäisivät ihmiset rauhaan. Mutta he ovat vääräuskoisia. Näin minulle on lapsena ja vähän vanhempana kerrottu. Jos minulle on uskoni mukaan luvassa (jota jatkuvasti epäilen) iankaikkinen elämä, niin täällä vilpitön tyttönen menee uskoni mukaan iankaikkiseen kadotukseen. Olenko väärä- vai epäuskoinen, kun en usko asian olevan näin yksinkerteista?
Venäläisiä täällä kyllä vierastan ja kartankin. Vaikka vuosien varrella olen saanut maistaa ja kai antaa oman osani muille suomalaisesta öykkäröinnistä, niin kyllä venäläinen on oma lukunsa. Tätä sanoi sodat käynyt isäkin, että vaikka voissa  paistaisi. He ovat ylimielisiä, töykeitä, epäkohteliaita ja vielä hymyttömämpiä kuin suomalaiset tai sukulaisemme Virossa. Mutta maailmassa on tilaa meille kaikille. Edelleen me kaikki maailman ihmiset mahtuisimme Saimaan vesistön jäälle. Me kaikki. Laskekaa vaikka. Neljä ihmistä neliömetrille.
Mutta Thaimaassa on mukavaa. Muita suomalaisia meissä on ehkä eniten häirinnyt, kun olemme paljon tietokoneidemme kimpussa. Merkillistä. Joku juo kahdeksan tuntia päivässä viinaa, toinen on saman mokoman rannalla tuolissa ja joku kiertää kauppoja. Olenko omituinen, kun se ei häiritse minua?
päivis kirjoitti torakasta. Ehkä minäkin kerron jossain vaiheessa Matin torakasta, joka oppi käymään Matin kanssa suihkussa.